Wednesday, May 7, 2008

CAJ PERKHIDMATAN 3 PERATUS PTPTN DIHAPUSKAN

Hari ini DNA mendapat khabar gembira daripada beberapa front mahasiswa di seluruh negara mengenai caj perkhidmatan 3% oleh PTPTN (ptptipu hehe..). Caj perkhidmatan atau RIBA 3% tidak perlu dibayar. Pada mulanya DNA agak terkejut dan DNA bertanyakan semula, bagaimana caj 3% telah dihapuskan??? Pelik tapi benar...

Rupa-rupanya mereka menjelaskan bahawa kita janganlah menyokong PTPTN menjalankan program riba mereka. Seperti di UPSI sendiri, banyak program dijalankan, tentang riba, DNA xtau lagi. Kolej Harun juga tidak pernah lagi DNA mendengar berlakunya program riba walaupun KHAR banyak membuat keuntungan hasil daripada program yang dijalankan.

Baik..Berbalik kepada isu PTPTN ini. Mahasisiwa sudah alert bahawa perkhidmatan caj 3% daripada jumlah pinjaman PTPTN merupakan satu polemik bagi mendapatkan keuntungan oleh pihak PTPTN. Polemik ini adalah bagi menguntungkan PTPTN itu sendiri yang kini sudah macam AH LONG .. Kenapa generasi sekarang harus dibebani oleh riba terancang ini?? Alasan bahawa caj tersebut untuk melicinkan pentadbiran tidak masuk akal kerana PTPTN merupakan agensi kerajaan di bawah seliaan KPT sendiri. Ya..Kita mahasiswa amat bersyukur dengan duit pinjaman yang diberikan oleh PTPTN. Malah kita mengakui bahawa PTPTN adalah sumber utama bagi kita untuk mendapatkan lesen (diploma,ijazah) untuk hidup di kuil-kuil universiti ini.

Persoalan di sini adalah, caj 3% dimansuhkan sahaja. Insyaallah kerajaan tidak akan rugi. DNA yakin mahasiswa yang ada ketika ini bukan golongan yang liat untuk membayar hutang. Jadi formula baru yang telah DNA perolehi tadi tentang caj 3% yang telah dihapuskan oleh kita sendiri.Bagaimana?? Senang sahaja..

Formula: Contohnya pinjaman 8 semester RM28,000.00 (SEPATUTNYA DIBAYAR)
JUMLAH PINJAMAN DAN RIBA RM28,000 + RM 8,400 (RIBA 3% X 10 TAHUN)
RM36,400. JADI, ANDA BAYAR SAHAJA SEHINGGA RM28,000. JANGAN
SOKONG RIBA. BAYAR SIKIT-SIKIT SEHINGGA CUKUP RM28,000.00. SETIAP KALI ANDA MEMBAYAR SEMULA HUTANG PTPTN, BERNIAT LA UNTUK BAYAR PINJAMAN SAHAJA..INSYAALLAH..

Mudah sahaja formula ini. Sekiranya ada surat mahkamah datang meminta riba dibayar, anda hubungi blog ini. Insyallah ada gerakan akan membantu anda. Amar makruf, nahi mungkar. Sebarkan pada rakan-rakan peminjam PTPTN (ah long suci).

No comments: